ایده‌هایی برای ایجاد و گسترش کسب و کارتان

امروزه کسب و کارهای زیادی وجود دارند که شاید شما هم اکنون در حال انجام آن هستید ولی شاید شما تاکنون به این فکر نکرده اید که کسب و کار فعلی شما در چه گروهی از کسب و کارهای مختلف قرار دارد تا بهترین تصمیم را در مورد آینده شغلی خود و یا حتی توسعه و پیشرفت آن انجام دهید. اگر شما هنوز شغل مناسب خود را پیدا نکرده اید نگران نباشید. در مطلب زیر با فروشگاه ساز ویرچو همراه باشید تا راهکارهای ایجاد و گسترش کسب و کارتان را بررسی کنیم.


اول باید بدانیم کسب و کار شما در کدام گروه زیر قرار می گیرد:

گروه های کسب و کار

  1. گروه قرمز: هنوز شغل مناسبی برای خود پیدا نکرده اید و سرمایه زیادی هم برای راه اندازی یک کسب و کار ندارید و یا شغل فعلی شما درآمد کافی ندارد و به دنبال شغل دومی با سرمایه گذاری اندک هستید
  2. گروه زرد: کسب و کار خود را دارید و دوست دارید آن را توسعه دهید.
  3. گروه سبز: کسب و کار پر رونقی دارید و می خواهید کمی در مدیریت آن و هم چنین مشتریانتان نظم ایجاد کرده و مشتریانتان را راضی نگه دارید.
  4. گروه آبی: کسب و کار شما پتانسیل صادرات و جهانی شدن دارد و قصد برندینگ و بازاریابی بین الملی را با بودجه کم دارید. سیستم فروش و بازاریابی خاص خود را دارید و مشتریان بسیاری که باید آنها را مدیریت کنید و به دنبال یک سیستم تحت وب می گردید که دقیقا به درد شما بخورد و سیستمهای آماده جوابگوی کار شما نیست.


خوب حالا باید هر گروه را بطور جداگانه بررسی کنیم و ببینیم هر کدام چه راهکارهایی را دارند.

کسب و کاری برای شغل دوم

گروه قرمز: افرادی که در این گروه قرار می گیرند می توانند با سرمایه اندک یک کسب و کار کم ریسک را شروع کنند. و اما چطور؟

خیلی ساده می توانید با وارد کنندگان و تولید کنندگان کالا و یا ارائه کنندگان خدمات در شاخه های مختلف مذاکره کنید و قیمت عمده از آنها بگیرید و بفروشید. خوب شاید که نه، حتما این سوال را می پرسید که این مورد را خودمان می دانستیم و نیاز به سرمایه کلانی دارد، مخصوصا اگر در چندین شاخه فعالیت کنیم. ولی پاسخ و نکته در این است که کاری که شما می کنید در واقع خرید و فروش نیست که به سرمایه نیاز داشته باشد، شما در واقع برای آنها بازار فروش آماده می کنید. با راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی حرفه ای و خوب می توانید تمامی کالاها را تعریف کنید و مشخصات کاملی از آنها را برای مشتریانتان وارد کنید. چون مشتری کالا را از طریق مشخصات و تصاویر آن انتخاب کرده و خرید می کند نیازی نیست حتما آن کالا را در انبار داشته باشید کافیست موجودی انبار تامین کننده کالا و قیمت روز آن را استعلام و در سایتتان وارد کنید و با ثبت سفارش، آن کالا را تهیه و به مشتری خود ارسال کنید. چون مشتریان اکثرا پول کالا را نقدا واریز می کنند پس نیازی به سرمایه برای تامین کالا نخواهید داشت.

فقط چند چالش پیش رویتان هست:

  • اول اینکه به احتمال زیاد دانش برنامه نویسی وب نداشته باشید پس باید فروشگاه سازی تهیه کنید که نیازی به این دانش نداشته باشد و کار کردن با آن راحت باشد.
  • دوم اینکه سیستمهای تحت وب بر خلاف سایر سیستم های نرم افزاری پشتیبانی قدرتمندی را می طلبند و باید از شرکت پشتیبانی کننده سیستمی که می خرید مطمئن باشید.
  • سوم اینکه چون انبار مال خودتان نیست موجودی و قیمت را استعلام می کنید و شاید هر روز اینکار را انجام دهید باید ویرایش قیمت و موجودی در فروشگاهتان خیلی ساده باشد تا بتوانید به سرعت اینکار را انجام دهید.
  • چهارم اینکه باید فروشگاه سازی تهیه کنید که بصورت پکیج کامل عرضه می شود و برای امکانات پیش فرض که در ساخت فروشگاه به آن نیاز دارید پول اضافه پرداخت نکنید مانند دامنه، میزبانی، ماژولهای بانکی و پستی، قالب و ....
  • چالش آخری که پیش رو خواهید داشت و مهمترین چالش شماست باید از رقبا در وب پیشی بگیرید، شاید تامین کننده محصول شما خودش فروشگاه اینترنتی داشته باشد یا چندین فروشگاه اینترنتی آن کالا را عرضه کنند پس باید جلوتر از آن ها مشتریان بتوانند شما را پیدا کنند، به این چالش بهینگی برای موتور های جستجو گر (SEO) می گویند. نمی خواهیم در این مورد بحث تخصصی باز کنیم ولی باید دقت کنید که فروشگاه سازی که تهیه می کنید برای موتورهای جستجوگر کاملا بهینه باشد.


رونق دادن به کسب و کار

گروه زرد: افرادی که در این گروه قرار دادیم کسب کار خودشان را دارند ولی ناشناخته برای عموم که می خواهند رشد کرده و افراد بیشتری با محصولات و خدمات آنها آشنا شوند و به اصطلاح کسب و کار خود را گسترش دهند. این گروه چندین راه کار برای اینکار یا به اصطلاح برندینگ کار خود دارند که می خواهیم برخی از این راهکارها و مزیت ها و معایب آنها را بیان کینم:

  • اولین راهکار که به ذهن همه می رسد تبلیغات است این راهکار از روش های قدیمی و در عین حال بسیار پرهزینه (برای تبلیغات موثر) می باشد که بسته به بودجه می توان انجام داد و یا صرف نظر کرد چون راهکارهای بهتری هم وجود دارد.

  • دومین راهکار بازاریابی سنتی یا به اصلاح مستقیم هست که دردسرهای فراوانی از جمله بکارگیری نیروی انسانی و مدیریت آنها را خواهد داشت و بهترین انتخاب نمی تواند باشد.

  • سومین راهکار دیجیتال مارکتینگ می باشد که خودش به چندین زیر راهکار تقسیم میشود ما دو مورد از آن را برای شما بررسی می کنیم.

    مورد اول استفاده از شبکه های اجتماعی که راهکار بسیار خوبی می باشد ولی نیاز به صرف وقت بسیار زیاد و پیگیری مستمر خواهد داشت و علاوه بر آن احتمال فیلترینگ و مشکلات قانونی انتقال وجه و از این دست مسائل هم وجود دارد. این راهکار انتخاب خوبیست ولی با توجه به مشکلات بیان شده راه کاری نیست که بتوان به تنهایی به آن تکیه کرد. مورد دوم استفاده از وب سایت و بالاخص وب سایتی که امکان مدیریت مشتریان و محصولات و امکان فروش آنلاین را نیز داشته باشد (به اصطلاح فروشگاه ساز) می باشد تا علاوه بر معرفی کسب و کار و خدمات، بتوانید محصولات و خدماتتان را بصورت آنلاین نیز بفروش برسانید. اما فروشگاه ساز مورد نظر شما چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

    شما باید به دنبال فروشگاه سازی باشید تا بتواند علاوه بر دارا بودن امکانات اولیه و مورد نیاز، زیبایی لازم را داشته باشد و در مشتری حس حرفه ای بودن و جدیت درکارتان را زنده کند. دقت کنید که این فروشگاه در حکم یک بیلبرد تبلیغاتی دائم برای شما می باشد. علاوه بر این مشتریان بیشتر در موبایل و تبلت اقدام به جستجو و یا خرید می کنند، پس دقت کنید فروشگاه سازی که انتخاب می کنید واکنش گرا (سازگار با موبایل) باشد تا در این دستگاهها نیز به درستی نمایش داده شود.


مدیریت کسب و کار پررونق

گروه سبز: این گروه محصولات، تولیدات، خدمات و مشتریان خود را دارند و بیشتر به دنبال معرفی محصولات جدید، جمع آوری اطلاعات مشتریان، خبر رسانی به مشتریان و ایجاد انگیزه در مشتریان برای خرید بیشتر هستند. این کسب و کارها دوست دارند تماس های تلفنی و مراجعات حضوری برای گرفتن اطلاعات محصول و یا جدید ترین محصولات را به حداقل برسانند تا بتوانند بهتر به مشتریان خود خدمت رسانی کنند، در واقع می خواهند با راحت تر کردن روند خرید و اطلاع رسانی مشتریان خود را راضی نگه دارند.

اگر کسب و کار شما در این گروه قرار می گیرد برای شما نیز راه کار شبکه های اجتماعی می تواند مفید باشد ولی همانطور که برای گروه قرمز نیز اشاره شد انتخاب کاملی نخواهد بود و نقص های خود را دارد. فروشگاه اینترنتی برای شما هم می تواند بهترین و کامل ترین راهکار باشد. ولی با چه خصوصیاتی؟

به احتمال زیاد بخواهید ظاهر فروشگاهتان به نسبت برند و تم گرافیکی مخصوصی که دارید بصورت انحصاری برای شما طراحی شود، پس باید به دنبال فروشگاهی باشید که امکان طراحی قالب اختصاصی را داشته باشد، همچنین امکان سفارشی سازی برخی از امکاناتی که شاید عمومیت نداته باشد ولی برای کسب کار شما از اهمیت بالایی برخوردار هست را داشته باشد.


برندینگ کسب و کار جهانی

گروه آبی: کسب و کار های بزرگ و سازمانی بهترین عنوان برای کسب و کارهای این گروه خواهد بود. کسب و کارهای این گروه بیشتر به دنبال بازارهای بین المللی هستند پس اولین اولویت برایشان داشتن یک وب سایت هست که مهترین کانال ارتباطی در دنیای امروز می باشد. پس اگر در این گروه قرار می گیرید امکاناتی نظیر تعیین واحد پولی و دو زبانه بودن می تواند برایتان حائز اهمیت باشد. فروشگاه ساز های غیر بومی و ترجمه شده علاوه بر مشکلاتی نظیر مشکلات امنیتی، مشکلات عدم توانایی در پشتیبانی صحیح و عدم امکان سفارشی سازی را دارند. فروشگاه های بومی کمی امکان دوزبانه بودن را دارند پس در انتخاب فروشگاه ساز خود باید دقت کنید که حتما دوزبانه باشد. هر سازمانی روش فروش و بازاریابی و حتی اطلاع رسانی و ارتباط با مشتری مخصوص به خود را دارد پس شبکه های اجتماعی و فروشگاه ساز عمومی نمی تواند راه کار مناسبی برای این نوع سازمان ها باشد. اگر کسب کار شما در این گروه هست بیشتر به دنبال شرکتی با تجربه در زمینه راه اندازی وب سایت و فروشگاه اینترنتی هستید که بتواند نیاز های شما را در کمترین زمان ممکن و با بهترین هزینه پیاده سازی کند. وجود یک سیستم قوی به عنوان سیستم پایه و انجام تغییرات روی آن می تواند یکی از رهکارهای کاهش هزینه و سرعت انجام کار برای شما باشد.